5 preventie tips om een burn-out in te voorkomen

Wat kan je anders doen om burn-out  klachten te voorkomen. Hierbij Mascha haar vijf preventie tips om op een simpele manier stress te verlagen en daarmee een burn-out te voorkomen:

1) Werk in blokken van negentig minuten

“Door in blokken van negentig minuten te werken en vervolgens een pauze in te lassen, kun je je even resetten en je lichaam laten ontspannen. Kruip dus geregeld achter je computer vandaan, loop een rondje, rek je even uit of ga wat te drinken halen, en sla vooral je lunchpauze niet over. Vervolgens kun je weer met goede moed en verfrist verder werken. We kunnen immers niet de hele dag in werkstand staan. We hebben allemaal rustmomenten nodig.”

2) Zorg dat je elke dag beweegt

“Voldoende beweging verlaagt stress. Zelfs een gewone wandeling doet dit al. Probeer in ieder geval dertig minuten per dag te bewegen om te ontspannen en met een fit gevoel je dag te vervolgen. Ook je lunchpauze kan je gebruiken om een frisse neus te halen.”

3) Adem in, adem uit

“Let op je ademhaling en word je bewust van het aantal keren dat je inademt. Tien ademhaal teugen per minuut zou een mooi streven zijn. Mensen die stress ervaren, zitten bijna allemaal op het dubbele. Ons lichaam ervaart dit als hard werken. Pak dus momenten gedurende de dag waarbij je op je adem let.”

4) Laat het werk op het werk

“Veel mensen nemen hun werk mee naar huis. Hierdoor kom je niet tot rust. Zodra je naar huis gaat is het tijd om te ontspannen en je aandacht op het thuisfront te richten, je sociale leven en je hobby’s. Hoe belangrijk je werk ook is, je hoeft er niet non-stop mee bezig te zijn. Morgen is er weer een dag. Dus leg af en toe je smartphone even weg en geniet van het hier en nu!”

5) Ga vroeger naar bed

“Probeer voor middernacht in bed te liggen en te slapen en bouw regelmaat in. Een nachtrust van minimaal zeven uur is nodig om op te laden. Sommige mensen hebben echter behoefte aan acht uur, en voor andere is zes uur al voldoende. Experimenteer hier een tijdje mee, totdat je de ideale hoeveelheid tijd hebt gevonden. Ga verder voor het slapen niet iets intensief doen, want dan val je lastiger in slaap.”

Fijne week, work hard, play hard, rest hard!

Groetjes Mascha

Mijn naam is Mascha Mooy, zelf een zware burn-out gehad in 2011 en ik herinner me 18 augustus 2011 nog als de dag van gisteren. Ik had een gerespecteerde baan als headhunter op de Zuidas – het zakendistrict in Amsterdam – met bijpassend salaris. Toch ging ik dagelijks met tegenzin naar mijn werk, omdat ik al langere tijd werkzaamheden moest verrichten die niet bij me paste. Toen ook nog mijn relatie op de klippen liep, kreeg ik last van paniekaanvallen, huilbuien en slapeloosheid. Mijn toenmalige manager zag dat het niet goed ging en nam me op die bewuste 18 augustus apart. Nog diezelfde dag was ik ontslagen. Inmiddels zijn we bijna 10 jaar later en ben ik bekend als de Nederlandse burn-out expert en oprichtster van Bye Bye Burnout & Burn-out-herstel.nl Ik kom vaak in de media en ben ik de auteur van HET burn-out managementboek: Bye Bye Burnout, uitval op de werkvloer voorkomen en aanpakken en ben ik de winnares van diverse awards.

Inmiddels heb ik mijn stresspreventie-sporen internationaal onder meer verdiend bij Google USA in Silicon Valley en diverse bedrijven op Wall Street in New York maar mijn thuisbasis blijft Nederland.

 

Terug naar de blogs