Burn-out of de overgang?

Waarom is er een artikel over burn-out versus de overgang?

‘Omdat die twee qua verschijnselen vaak behoorlijk overeenkomen. Hierdoor worden niet zelden verschijnselen van de overgang voor de verschijnselen van een burn-out aangezien.

 Heb je voorbeelden?

‘Moeheid en een gevoel van uitputting, slecht slapen, een gebrekkige concentratie, flink wisselende stemmingen, een kort lontje, het gevoel dat je niet jezelf bent, nachtzweten, het zijn allemaal dingen die kunnen voorkomen bij zowel een burn-out als bij de overgang.’

 Hoe weet je of je een burn-out hebt of in de overgang zit?

‘Vaak denken vooral vrouwen onder de veertig dat hun klachten per definitie niet van de overgang kunnen komen, omdat ze daar nog te jong voor zijn. Maar feit is dat ik best regelmatig om me heen zie dat er ook jonge vrouwen in de overgang kunnen komen. Het zomaar uitsluiten is onverstandig. Vooral als je denkt dat er eigenlijk niet echt redenen zijn voor een burn-out, ligt daarin ook een verantwoordelijkheid bij jou zelf; benoem het aan je huisarts: kan het ook de overgang zijn?’

 Waarom is dat benoemen zo belangrijk?

‘Behandeling van een burn-out is een heel andere dan die van de overgang. Bij de overgang kun je bijvoorbeeld soms gebaat zijn bij het gebruikt van bepaalde hormonen. Bij een burn-out is het juist belangrijk dat je een specialist op dát gebied inschakelt. Als je iemand met overgangsverschijnselen gaat behandelen voor een burn-out, komt die juist van de regen in de drup: er treedt dan geen enkele verbetering op. Andersom: iemand behandelen met bijvoorbeeld hormonen, voor de overgang, terwijl er sprake is van een burn-out, heeft natuurlijk ook geen zin. Je huisarts kan je helpen bij het stellen van de juiste diagnose, maar feit is dat ook huisartsen niet altijd denken aan de overgang. Daarom zeg ik: benoem het toch maar. Better safe than sorry.

 Kun je ook beiden tegelijk hebben?

‘Ik kan me goed voorstellen dat verhoogde stresslevels of een burn-out je hormonen zodanig op de proef stellen, dat dit de overgang kan triggeren. En ik kan me het andersom ook voorstellen: dat de overgang je net dat laatste duwtje richting burn-out geeft. Ze kunnen natuurlijk tegelijkertijd bestaan. Dan is het moeilijk te achterhalen wat de kip en wat het ei is. Maar het een sluit het ander niet uit. Ook daarom is het goed om alert te blijven, ook als beiden aan de hand zijn, is het belangrijk dat ze allebei ‘gezien’ worden.’

Heb je nog tips voor vrouwen zelf?

‘Het is altijd goed om je bewust te zijn en blijven van ‘hoe jouw lichaam werkt’. Houd in de gaten wat er verandert, sinds wanneer, hoe de rest van je leven eruitziet – heb je problemen op je werk? Privéproblemen? – en maak desnoods een lijstje waarop je alles noteert. Zodat je bij een afspraak bij de dokter goed beslagen ten ijs komt en je niets over het hoofd ziet. Sommige dingen kunnen onbelangrijk lijken, maar zijn van doorslaggevende waarde bij het stellen van de juiste diagnose.’

 Heb je het gevoel dat de overgang minder belangrijk wordt gevonden?

‘Er is minder bewustzijn op dat niveau, dat idee heb ik wel. Tegenwoordig wordt al heel snel iets een burn-out genoemd maar vaak wordt er juist te weinig gekeken naar iets als de overgang. Het leeft gewoon niet zo, terwijl elke vrouw er vroeg of laat mee te maken krijgt. Het lijkt alsof er op het gebied van burn-out overbewustzijn is, terwijl op het gebied van de overgang juist te weinig bewustzijn is. Dat is jammer, want zo gaan er mensen met de verkeerde diagnose naar huis en daar heeft natuurlijk niemand iets aan.’

 Grootste misverstand?

‘Dat het jou niet gebeurt. Ook als je jonger bent, kun je in de overgang raken. Je zult niet de eerste en ook niet de laatste zijn die dat overkomt en die het verwart met een burn-out.’ 

Groetjes Mascha

Mijn naam is Mascha Mooy, zelf een zware burn-out gehad in 2011 en ik herinner me 18 augustus 2011 nog als de dag van gisteren. Ik had een gerespecteerde baan als headhunter op de Zuidas – het zakendistrict in Amsterdam – met bijpassend salaris. Toch ging ik dagelijks met tegenzin naar mijn werk, omdat ik al langere tijd werkzaamheden moest verrichten die niet bij me paste. Toen ook nog mijn relatie op de klippen liep, kreeg ik last van paniekaanvallen, huilbuien en slapeloosheid. Mijn toenmalige manager zag dat het niet goed ging en nam me op die bewuste 18 augustus apart. Nog diezelfde dag was ik ontslagen. Inmiddels zijn we bijna 10 jaar later en ben ik bekend als de Nederlandse burn-out expert en oprichtster van Bye Bye Burnout & Burn-out-herstel.nl Ik kom vaak in de media en ben ik de auteur van HET burn-out managementboek: Bye Bye Burnout, uitval op de werkvloer voorkomen en aanpakken en ben ik de winnares van diverse awards.

Inmiddels heb ik mijn stresspreventie-sporen internationaal onder meer verdiend bij Google USA in Silicon Valley en diverse bedrijven op Wall Street in New York maar mijn thuisbasis blijft Nederland.

Terug naar de blogs