Een burn-out in je relatie, wat moet je doen?

Een burn-out kan behoorlijk ingrijpend zijn in je relatie met je partner.

Tijdens een burn-out zie je vaak dat mensen behoorlijk veranderen. Ze worden bijvoorbeeld veel kribbiger dan normaal, krijgen moodswings, gaan opeens anders eten of meer alcohol drinken, zijn sneller moe en reageren anders dan je gewend bent. Vaak heeft iemand met een burn-out dit zelf pas heel laat door, want die persoon zelf is alleen maar bezig om te overleven. Het gebeurt best vaak dat een partner je er al op gewezen heeft voor jij zelf realiseert dat je een burn-out hebt.

En wat als je partner denkt dat je er na een weekje goed slapen wel overheen bent?

‘Dan is het handig om een onafhankelijk iemand in te schakelen – dus niet je beste vriendin, ofzo -, die bemiddelend kan optreden en je lief kan uitleggen dat het écht niet met een paar dagen over is. Zorg ervoor dat je iemand inschakelt die bij jouw partner als onafhankelijke autoriteit geldt – en ja, daar kun je Burnout Herstel voor inschakelen. Een rondje samen googelen kan soms ook behoorlijk verhelderend werken, als je partner dan al jouw klachten zwart op wit ziet staan.’

Een burn-out kan behoorlijk negatieve invloed hebben op een relatie. Hoe kun je dit voorkomen als je zelf de persoon met de burn-out bent?

‘Natuurlijk gaat het niet goed met je. Maar het is enorm belangrijk dat, hoe slecht je je ook voelt, je blijft communiceren.’

Mensen kunnen heel vaak zelf ook veel leren van de burn-out van iemand die dicht bij hen staat, maar dan moet je wel blijven praten, inderdaad.

‘Precies, jullie moeten allebei je best blijven doen om te blijven communiceren, ook jij, met je burn-out. Voor een partner kan een burn-out natuurlijk ook heel verwarrend zijn. Onderschat dat niet. Het gevoel bij de ander kan ontstaan: komt dit ooit nog goed? Probeer te laten zien dat je echt werkt aan je herstel, dat je jezelf probeert te geven wat daarvoor nodig is. Maak hem of haar deelgenoot van je proces. De eerste weken moet je natuurlijk goed uitrusten en fysiek herstellen, maar probeer – hoe verleidelijk ook – niet te verzanden in apathie.’

Wat kun je bijvoorbeeld doen om je partner te laten zien dat hij niet helemaal alleen er voor staat?

‘Bij een burn-out ben je uitgeput, maar dat betekent niet dat je niet soms een héél klein klusje in huis kunt doen om je lief te ontzien. Zoals de vaatwasser uitruimen. Daarmee laat je niet alleen zien dat je van goede wil bent, maar het is ook goed voor het opnieuw vergroten van jouw eigenwaarde. Eén zo’n kleine activiteit per dag, dat zou moeten lukken.’

Wat is nog meer belangrijk?

‘Je partner moet zelf ook zijn of haar grenzen blijven aangeven en respecteren. Gebeurt dat niet, dan kan het zijn dat hij of zij ook enorm de reserves in schiet. Zo zie je weleens dat zo’n partner dan zelf ook burn-out klachten krijgt. Het is belangrijk dat je je realiseert dat jij niet verantwoordelijk bent voor zijn of haar energieniveau, maar dat je het de ander wel gunt om zelf ook stoom af te blazen, er even tussenuit te gaan, tot rust te komen. Met vrienden bijvoorbeeld. Het is belangrijk dat niet alles de hele tijd om de burn-out draait. Je kunt er eventueel afspraken over maken, dat is soms wel handig en fijn voor allebei – duidelijkheid voorkomt ook eventuele verwijten. Bijvoorbeeld: jij gaat twee keer per week even lekker wat drinken met je beste vriend. Realiseer je dat zijn tijd om even bij te komen niets te maken heeft met jou persoonlijk.’
‘Het kan handig zijn om te kijken of jullie mensen kennen die dit ook hebben meegemaakt. Praten met iemand die in dezelfde situatie heeft gezeten, ook als stel met een ander stel, kan veel steun geven en dan weten jullie beiden wat je mogelijk kunt verwachten – al is iedereen natuurlijk anders.’

Veel mensen met een burn-out voelen zich heel schuldig naar hun partner. Toch doe je je partner het grootste plezier als je je niet keihard tegen gaat verzetten tegen schuldgevoel, waarschijnlijk?

‘Het zijn vaak dorzetters inderdaad, die het niet kunnen verdragen dat ze opeens van de rails af liggen. Dan ligt schuldgevoel enorm op de loer. Maar dat helpt de situatie niet. Accepteren dat het even niet gaat en gaan werken aan je herstel, dat is in ieders belang. Doe dat, maar zónder in de slachtofferrol te schieten. Je gaat een leerproces door, that’s it.’

De kans is aanwezig dat je minder samen doet, omdat jullie energielevels zo verschillen…

‘Gelukkig zijn er ook nog dingen die jullie wél samen kunnen doen. Samen een beetje bankhangen bijvoorbeeld, maar vooral ook bewegen. Wandelen is bij burn-out een essentieel onderstel van het herstel. Dat is iets wat je prima samen kunt doen. Niet te lange wandelingen in het begin natuurlijk.’

Kan je relatie door een burn-out heenkomen?

‘Een burn-out kan een behoorlijke klap zijn in een relatie, maar dat wil niet zeggen dat je er niet uit kunt komen, samen.

 

Groetjes Mascha

Mijn naam is Mascha Mooy, zelf een zware burn-out gehad in 2011 en ik herinner me 18 augustus 2011 nog als de dag van gisteren. Ik had een gerespecteerde baan als headhunter op de Zuidas – het zakendistrict in Amsterdam – met bijpassend salaris. Toch ging ik dagelijks met tegenzin naar mijn werk, omdat ik al langere tijd werkzaamheden moest verrichten die niet bij me paste. Toen ook nog mijn relatie op de klippen liep, kreeg ik last van paniekaanvallen, huilbuien en slapeloosheid. Mijn toenmalige manager zag dat het niet goed ging en nam me op die bewuste 18 augustus apart. Nog diezelfde dag was ik ontslagen. Inmiddels zijn we bijna 10 jaar later en ben ik bekend als de Nederlandse burn-out expert en oprichtster van Bye Bye Burnout & Burn-out-herstel.nl Ik kom vaak in de media en ben ik de auteur van HET burn-out managementboek: Bye Bye Burnout, uitval op de werkvloer voorkomen en aanpakken en ben ik de winnares van diverse awards.

Inmiddels heb ik mijn stresspreventie-sporen internationaal onder meer verdiend bij Google USA in Silicon Valley en diverse bedrijven op Wall Street in New York maar mijn thuisbasis blijft Nederland.

Terug naar de blogs