Herken je dit?

Je bent er helemaal klaar mee! Je hebt het gehad met die moeheid, die hartkloppingen, het oeverloze gepieker en het lijkt allemaal maar niet beter te gaan. De angst dat dit zo blijft en je nooit mee helemaal de oude gaat worden. Dat je niet meer kunt werken of de leuke dingen doen die je vroeger wel altijd kon. Je wilt weer samen met je vrienden genieten en happy zijn met jezelf. Je vraagt je steeds vaker af: Hoe lang gaat deze klote burn-out nog duren?

“Komt het ooit goed? Kan ik überhaupt wel weer werken? Ik heb er echt geen vertrouwen in dat ik hier uit kan komen.”

“Ik voel me nooit helemaal uitgeslapen, laat staan dat ik zoiets simpels als de boodschappen kan doen.”

“Het dagelijkse leven is zo hectisch. Ik merk aan alles dat ik dit niet trek.”

“Het komt wel goed zeggen ze, maar hoe dan??? En vooral hoe kom ik uit deze burn-out?”

“Iedereen doet maar leuke dingen maar mijn leven staat volledig stil.”

“Ik snap niet waar andere mensen die energie continu vandaan halen. Ik ben al moe zodra ik opsta.”

Wat is een burn-out?

Een burn-out is een optelsom van gevoel dat niet gevoeld wordt en een gezonde reactie op een ongezonde denk-, leef- en werkstijl. De verbinding verloren zijn met jezelf en je omgeving. Onze moderne tijd brengt enorme vooruitgang en voordelen, maar wij als mens zijn niet capabel om de technologische vooruitgang en het arbeidsethos anno 2019 gezond te doorstaan. We worden geleid door onze continue alertheid, – met ons mobieltje 24/7 aan, giert cortisol door ons lichaam en slapen we niet meer genoeg. En maakt men zich vaak ook nog overal zorgen over, een angstreactie.

En hoe subtiel die zorgen ook zijn, ons systeem maakt stresshormonen aan. Kleine beetjes cortisol druppelen ons systeem in en zetten ons aan tot een of andere variant van vechten of vluchten. En wat nou het nadeel van cortisol is, is dat het

cumulatief werkt in ons systeem: het hoopt zich op in ons lichaam. Wanneer je dus langdurig, op een laag niveau onder spanning staat, je zorgen maakt of angstig bent, dit heeft dit hetzelfde effect op ons als wanneer we kortstondig een gevecht voor ons leven moeten voeren.

Het put ons totaal uit. We raken fysiek afgemat, we kunnen niet meer. Ons lichaam is niet geschikt om langere tijd op standje 'vechten' te staan. Alle andere manieren die we (onbewust) onszelf hebben aangeleerd om met angst en stress te dealen, werken averechts. De skippybal blijft onder water, maar de moeite, energie en tijd die het kost om die bal daar steeds te houden, werkt ziekmakend op ons doordat je systeem letterlijk uitgeput raakt. Met als gevolg een burn-out, opgebrand dus!

Herken de symptomen

Enorm moe

Lage dunk van jezelf

Slapeloze nachten

Moeite met concentreren

Gevoeliger voor pijn en stijve spieren

Snel geïrriteerd

Verstoorde eetlust

Neerslachtig, uitgeblust, lusteloos

Je wordt sneller ziek

Je ervaart angst of paniekaanvallen

Hartkloppingen/verhoogde bloeddruk

Moeite met concentreren

Doe hier de burn-out test

Link naar de test

Download ons Gratis burn-out-herstel e-book!

In dit e-book geven wij je waardevolle adviezen die ervoor zorgen dat jouw stress direct daalt. Als je deze adviezen opvolgt, voorkom je een burn-out. Wist je dat deze adviezen bovendien stuk voor stuk worden toegepast in onze succesvolle burn-out herstelprogramma’s?

Als we dit zeer waardevolle e-book al gratis weggeven… kun je nagaan wat je krijgt als je voor onze dienstverlening betaalt!